RSS

Kriek

14 Sep

Image

Image

Ik heb in mijn tuin een kriekenboom en later op dit jaar zal ik aan mijn kriek beginnen want ik heb 3.5 kg krieken ingevroren. De kwaliteit van de krieken dit jaar is echter niet zo goed in tegenstelling tot vorig jaar, wat dan weer uitzonderlijk goed was. Die 3.5 kg krieken ga ik op 10 liter lambik leggen om zo een kriek te hebben met 350 g/l. Met die krieken van vorig jaar heb ik een kriek gemaakt met 200g/l krieken met 42% Oud Beersel en 58% Girardin. De smaak is meer dan behoorlijk maar er is een wrange nabitter afkomstig van de Girardin, de hoeveelheid fruit is ook te weinig maar ik heb nog een mooie rest CO2 doordat ik de methode rurale heb toegepast. (bottelen voor de gisting volledig is gedaan) Voor een eerste keer kriek te maken is dit zeker te beschouwen als gelukt maar volgende keer zal ik toch meer fruit en minder girardinlambik gebruiken.

In my garden I have a wild cherry tree and this year a made a kriek from the harvest of 2011, the wild cherries and the lambik stayed 2 months in a container and were then bottled. I used 42% Oud Beersel and 58% Girardin. The bottling took place before the end of the fermentation and therfore there is a nice corbondyoxide amount in the kriek and a bit of foam. The amount of fruit was 200g/l which too little and I used too much Girardin Lambik which results in a bitter after taste. The quality of the harvest of wild cherries this year wasn’t really good. I have frozen 3.5kg wild cherriesI will start my new kriek in about 1 month and put them in 10 liter lambik.

 
1 Comment

Posted by on 14/09/2012 in fruit lambic, Stijn

 

One response to “Kriek

  1. gueuze

    14/09/2012 at 4:00 pm

    Sjiek fleske Stijn!

     

Leave a Reply

 
